گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گزارش روزنامه انگلیسی تایمز درباره توافق محرمانه او با تهران را تکذیب کرد.

محمد البرادعی در شهر آسیسی ایتالیا درباره ادعای روزنامه انگلیسی تایمز، که از توافق محرمانه میان وی و دولت ایران خبر داده بود، گفت: مقاله روزنامه تایمز لندن کاملا جعلی است.

این دیپلمات مصری زمانی این موضع را اعلام کرد که تایمز گزارش داد البرادعی برای گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران و مجوز برای ادامه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای، با مقام‌های رسمی ایرانی محرمانه دیدار کرده است.

به گزارش آنسا، مدیرکل آژانس در ایتالیا درباره گزارش تایمز همچنین به خبرنگاران گفت:  چنین چیزی نشنیده‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که هیچ توافق محرمانه‌ای وجود ندارد.او تصریح کرد: ما سرگرم تلاش برای رسیدن به توافق میان آمریکا، روسیه، فرانسه و ایران هستیم اما تاکنون هیچ توافقی انجام نگرفته ولی خوشحال می‌شوم اگر طوری شود که بتوانم بگویم به یک تفاهم رسیده‌ایم.

داستان، از منبعی موثق

به گزارش وال استریت ژورنال، سخنگوی آژانس هم با اشاره به گزارش روزنامه تایمز، گفت: این ادعاها کاملا بی‌پایه و اساس هستند. باعث تاسف است که این روزنامه انگلیسی بدون ارزیابی و نقل از منبعی موثق اقدام به انتشار این داستان کرده است.

در عوض ایران تعلیق کند

گزارشی که البرادعی در آخرین ماه از سال دوازدهم مدیر کلی‌اش در آژانس، آن را جعلی خواند و سخنگویش آن را داستان دانست، مطلبی در روزنامه صبح انگلیس بود که در آن نوشته شده بود: پیش‌نویس 13 ماده‌ای توافق آژانس ماه سپتامبر گذشته توسط محمد البرادعی ارائه شد تا پیش از ترک سمت مدیرکلی آژانس حداقلی از حل مسئله هسته‌ای ایران را در کارنامه داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود چنین مدرکی را تکذیب کرده است ولی روزنامه تایمز اعلام کرده که نسخه‌ای از این طرح پیشنهادی را دریافت کرده است.

بنابراین گزارش، مفاد این طرح از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا 3دور تحریم‌های جاری علیه ایران و همچنین 5قطعنامه‌ای که از این کشور می‌خواهد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند، لغو شود.به نوشته روزنامه تایمز در این طرح آمده است: دوطرف تصمیم دارند کنسرسیومی بین‌المللی برای غنی‌سازی اورانیوم هم در ایران و هم در خارج از این کشور پایه‌ریزی کنند تا ایران اورانیوم مورد نیاز خود را از طریق این کنسرسیوم تامین کند.

فرصتی نمانده

پس از انتشار گزارش تایمز و تکذیب مدیر کل و سخنگوی آژانس، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران برای ارائه پاسخ رسمی به توافق پیشنهادی آژانس برای رفع تردیدها درباره برنامه هسته‌ای‌اش فرصت بسیار کوتاهی دارد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت که تهران هنوز به پیشنهادی که پیش‌نویس آن را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک ماه قبل تهیه کرد پاسخ رسمی نداده است.

یان کلی گفت: ما هنوز آماده نیستیم که اعلام کنیم آنها این توافق را رد کرده‌اند، زیرا هنوز به طور رسمی آن را رد نکرده‌اند.او ادامه داد: ما همیشه در تعیین یک ضرب‌الاجل رسمی تردید داریم، اما فقط می‌گویم که این زمان بسیار کوتاه است.

یان کلی معیاری برای این «زمان کوتاه» مشخص نکرد اما گفت: اطمینان چندانی نداریم که آنها (ایرانی‌ها) به طور رسمی پاسخ بدهند.

مناظره غیابی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی  انرژی اتمی بدون اشاره به ادعای توافق محرمانه البرادعی و مقام‌های تهران، در مناظره‌ای غیابی با نویسنده گزارش تایمز، گفت: برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران به هر قیمتی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برای مقاصد صلح‌آمیز ادامه پیدا خواهد کرد.

علی‌اصغر سلطانیه که با رویترز سخن می‌گفت، تاکید کرد: پیام ما به برخی کشورهای غربی که با این واقعیت کنار نیامده‌اند این است که این حقیقت را بپذیرند.

سلطانیه با استناد به بخش‌هایی از گزارش البرادعی که درباره مرکز غنی‌سازی دوم ایران در فوردو بود، گفت که ساختن دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران «پیامی سیاسی» از جانب این کشور است که تصریح می‌کند تحریم یا حمله احتمالی هرگز برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نخواهد کرد.

چیزی فراتر از اختیار

سلطانیه بیان کرد که بعد از اینکه ایران آژانس را از وجود تاسیسات فوردو آگاه کرد، نگرانی دیده‌بان هسته‌ای درباره اینکه ممکن است ایران تاسیسات هسته‌ای بیشتری را مخفی کرده باشد، نادرست و قضاوتی فراتر از اختیارات این نهاد است.

او البته درباره پاسخ بند‌هایی از آخرین گزارش البرادعی که نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌‌نشده از سوی ایران را توضیح می‌دهد، گفت: بعد از اینکه ایران آژانس را از دومین تاسیسات هسته‌ای خود آگاه کرد، نگرانی دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد درباره اینکه ممکن است ایران تاسیسات هسته‌ای بیشتری را مخفی کرده باشد، نادرست، غیرعادلانه و قضاوتی سیاسی فراتر از اختیارات این نهاد است.

سلطانیه به این خبرگزاری آمریکایی گفت: اقدام ایران مبنی بر اعلام ساخت تاسیسات هسته‌ای فوردو در ماه سپتامبر گذشته، حاکی از پایبندی ایران به تعهد خود مبنی بر شفافیت در قبال آژانس است.

با برنامه‌های ضدایرانی مخالفیم

حاکم اردن در سخنرانی خود در جمع گروهی از لابی‌های عمده حامی رژیم‌صهیونیستی تاکید کرد که گفت‌وگو تنها راهکار حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران است.به گزارش نهارنت، ملک عبدالله دوم از مخالفت کشورش با هرگونه طرح ضدایرانی خبر داد و گفت که راهکارهای غیردیپلماتیک را برای حل مسئله هسته‌ای ایران قبول ندارد.

کد خبر 95606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز